Kjøpsvilkår

Dette kjøpet er regulert av den nedenstående standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer på OhDearBaby.no. Forbrukerkjøp over Internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og e-handelsloven, og disse lovene gir forbruker ufravikelige rettigheter. Vilkårene i kontrakten skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen.

I forbindelse med en bestilling tilbys du mulighet til å samtykke til motta våre nyhetsbrev. Dersom du har gjort tidligere kjøp og allerede har samtykket til å motta nyhetsbrev fra oss behøver du ikke gjøre et aktivt valg da du automatisk fortsetter å motta nyhetsbrevene ut fra tidligere samtykke. Du kan når som helst selv avregistrere deg fra våre nyhetsbrev, enten ved å logge inn på Min Side alternativt avregistrere deg via link i nyhetsbrevet. Du kan alltid komme i kontakt med oss via post@ohdearbaby.no, telefon eller DM på Instagram.

1. Avtalen                                                                                                                              

Avtalen mellom kjøper og selger består av opplysningene selgeren gir om kjøpet i bestillingsløsningen i nettbutikken (herunder blant annet opplysninger om varens art, mengde, kvalitet, andre egenskaper, pris og leveringsbetingelser), eventuell direkte korrespondanse mellom partene (for eksempel e-post) samt disse salgsbetingelsene.

Ved motstrid mellom opplysningene selgeren har gitt om kjøpet i bestillingsløsningen i nettbutikken, direkte korrespondanse mellom partene og vilkårene i salgsbetingelsene, går direkte korrespondanse mellom partene og opplysningene gitt i bestillingsløsningen foran salgsbetingelsene, så fremt det ikke strider mot bindende lovgivning.

Partene:

Selger 

Firmanavn: Ohdearbaby AS

Kontaktadresse: Mønnerødveien 3, 3233 Sandefjord.

E-post: post@ohdearbaby.no

Org. nr: 924923245

Kjøper er den person som foretar bestillingen.

2. Priser                                                                                                                                

Prisene, som er oppgitt i nettbutikken, inkluderer merverdiavgift.                         

Opplysninger om de totale kostnadene kjøperen skal betale, inklusive alle avgifter (toll, og lignende) og leveringskostnader (frakt, porto, fakturagebyr, emballasje med videre) samt spesifisering av de enkelte elementene i totalprisen, gis i Kassen før bestilling er foretatt.                                                                      

Ohdearbaby AS reserverer seg for eventuelle feil som kan oppstå på grunn av tekniske feil.

3. Avtaleinngåelse                                                                                                                     

Avtalen er bindende for begge parter når kjøperens bestilling er mottatt av selgeren.                

En part er likevel ikke bundet av avtalen hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.

4. Ordrebekreftelse                                                                                                                    

Når OhDearBaby AS har mottatt din bestilling, skal vi uten ugrunnet opphold bekrefte ordren ved å sende en ordrebekreftelse til kjøperen.                                                                  

Kontroller gjerne ordrebekreftelsen ved å sjekke at både produktene du bestilte og mottakerinformasjon stemmer. 

5. Betaling                                                                                                                        

Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen. Kjøp på OhDearBaby.no kan foregå med flere internasjonale betalingskort.

Ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestillingen i inntil 4 dager fra bestillingen. Ved betaling med kredittkort, vil lov om kredittkjøp m.m. komme til anvendelse.

Alle forhåndsbestillinger blir trukket innen en uke etter kjøpet er gjennomført hos oss.

Kortbetaling:

Du kan betale med følgende kort: Visa, Mastercard og American Express. Velg ønsket betalingsmåte og følg instruksjonene. Varene sendes deg samme eller følgende dag (hverdager) og OhDearBaby AS tar ingen ekstra avgift ved bruk av disse kortene. Kortbetalinger håndteres av Klarna.

Faktura: 

Vi tilbyr betaling med faktura via vår samarbeidspartner Klarna. Når du velger å betale mot faktura gjennomføres en kredittopplysning på ditt personnummer. Det skjer også en kontroll mellom ditt personnummer og din adresse i folkeregisteret via Klarnas system. Dersom du ønsker å få varene til en annen adresse enn adressen du har i Folkeregisteret må du velge et annet betalingsalternativ da Klarna kun godkjenner levering til adressen du har registrert i Folkeregisteret. Ingen fakturaavgift tilkommer (0kr). Betalingsvilkår er 30 dager. Ved forsinket betaling vil et purregebyr påløpe ifølge lovbestemte regler. 

 Vipps:

Du kan betale med Vipps i kassen. Følg instruksjonene i kassen. Du må ha en Vipps-konto for å kunne benytte deg av betalingsmåten. Kontakt din bank for å skape en Vipps-konto dersom du ikke har Vipps men ønsker å betale via Vipps.

Delbetaling: 

Vi tilbyr delbetaling i samarbeid med Klarna. Du kan handle for mellom 1.000 og 50.000 kr og du kan når som helst under nedbetalingsperioden velge å betale hele den gjenstående gjelden. Du søker om delbetaling i kassen i forbindelse med ditt kjøp og du får en tilbakemelding på om Klarna godkjenner bestillingen. Levering av varer mot delbetaling skjer kun til din registrerte adresse hos Folkeregisteret og Klarna sender en kontoavtale hjem til deg i etterkant av bestillingen. Kontrollere at informasjonen stemmer og skriv under avtalen og returnere den til Klarna ifølge avtale. Din søknad kommer til å medføre en kredittvurdering. Se også Klarnas kontovilkår.

6. Forhåndsbestillinger

Populære varer blir lagt i nettbutikken til forhåndsbestilling, og vil være tydelig merket med et forhåndsbestillingsmerke og en indikasjon på når varen ventes inn på lager (såfremt leveringstidspunkt er kjent). Vi tar forbehold om endret/forlenget leveringstid fra leverandør. Ved endringer i forventet leveringstid vil Ohdearbaby AS gi beskjed til kjøper så snart endringen finner sted.

Bestiller kjøperen flere varer samlet blir varene sendt til deg når alle varene er på lager. Ønsker kjøperen varene sendt med det samme anbefaler vi kjøperen gjør to separate bestillinger.      

7. Levering og frakt                                                                                                              

Ordre over kr 999,- sendes fraktfritt med PostNord & Helthjem innen Norge. For ordre under kr 999,- vil det tilkomme et frakttillegg på kr 69,-.

Vi vet at du vil ha varene dine så raskt som mulig, og sender varene til deg så fort vi kan, aller helst samme dag eller neste dag (virkedager). Leveringen skjer normalt innen 1-3 hverdager etter bestilling. Varene leveres til ditt nærmeste postkontor/post i butikk, eller til din postkasse/dør der det er mulig. Leveringstiden påvirkes av hvor i landet du bor. 

Det er viktig for ALLE sendinger at kjøperens mobil og/eller epost er lagt inn korrekt. Det er kun slik kjøperen får beskjed om at pakken er kommet frem. Det er kjøperens ansvar å sørge for at den adressen som blir oppgitt ved bestillingen er korrekt og at postkassen er merket med ditt navn. Mottar vi pakken i retur pga feil opplyst adresse oppkrever vi kr. 250,- i frakt og administrasjonsgebyr. Dette gjelder uansett ordrens størrelse.

Hvis kjøper ikke henter sin bestilling på postkontoret eller et postutleveringssted innen 7 dager mottar Ohdearbaby AS pakken i retur. I slike tilfeller oppkrever Ohdearbaby AS et frakt- og ekspedisjonsgebyr på kr. 250,- Dette gjelder uansett ordrens størrelse.

Bestillinger som inneholder forhåndsbestilte varer, sendes samlet når forhåndsbestilt(e) vare(r) ankommer lager. Ønsker kjøperen varene sendt med det samme anbefaler vi kjøperen gjør to separate bestillinger.   

8. Risikoen for varen                                                                                                       

Risikoen for varen går over på kjøperen når tingen er overtatt av kjøperen i henhold til avtalen. Hvis leveringstiden er kommet og kjøperen unnlater å overta en vare som er stilt til hans eller hennes rådighet etter avtalen, har kjøperen likevel risikoen for tap eller skade som skyldes egenskaper ved varen selv.

9. Angrerett                                                                                                                               

Om du ønsker å bytte/returnere noe trenger du ikke oppgi noen grunn til oss. Hvis du angrer på kjøpet, kan du returnere dine varer i originalemballasjen så de er hos oss innen 14 dager etter mottagelsen. Angrerettskjema følger med i sendingen. Varer som sendes oss uten originalemballasje kan ikke byttes eller returneres. Du har ansvaret for at returvarer når frem til oss i uskadet/komplett stand. Sørg derfor for at varene er forsvarlig innpakket, ikke fest tape og adresselapp direkte på originalemballasjen! Merk deg at returporto betales av deg som kunde. Vi henter ikke ut pakker som sendes til oss som oppkrav.

Alle kundeopplysninger håndteres med stor diskresjon og kommer under ingen vilkår til å spres videre til utenforstående.

1. Send oss en e-post før du sender returen – post@ohdearbaby.no. Viktig for å få tilsendt returetikett.

2. Returkostnad er kr 69,- og trekkes fra beløpet som tilbakebetales på din konto.

3. Print ut returetiketten og klistr den utenpå pakken.

4. Lever inn pakken på ditt nærmeste PostNord servicepunkt (i butikk).

5. Du vil få pengene tilbake senest 14 dager etter vi har mottatt returen.

For å få pengene tilbake må varen(e) returneres i samme stand/emballasje som du mottok dem.

Ta kontakt med oss på e-post eller Messenger om du har spørsmål.

Husk å legge ved ordrebekreftelsen og utfylt angrerettskjema.

ANGRESKJEMA FINNER DU HER

10. Undersøkelse av varen                                                                                                        

Når kjøperen mottar varen, anbefales det at han eller hun i rimelig utstrekning undersøker om den er i samsvar med bestillingen, om den har blitt skadet under transporten eller om den ellers har mangler.                                                                                                                               

Hvis varen ikke samsvarer med bestillingen eller har mangler, må kjøperen melde fra til selgeren ved reklamasjon jf. kontraktens punkt 11.

11. Reklamasjon ved mangel og frist for å melde krav ved forsinkelse                           

Dersom det foreligger en mangel ved varen, må kjøperen innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen.

Reklamasjon må likevel skje senest to år etter at kjøperen overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lengre, er reklamasjonsfristen fem år.

Er det en mangel i din leveranse ber vi Kjøper straks rette en henvendelse til e-post post@ohdearbaby.no. Vi vil be deg ta vare på emballasjen og hjelpe Ohdearbaby AS ved å ta et bilde av den mottatte pakken, og sende en e-post til Ohdearbaby AS med bildet og ordrenummer. Dette forenkler ekspedisjonen betraktelig. Avhengig av den konkrete situasjonen vil du motta videre instrukser.

Er reklamasjonen berettiget, sender Ohdearbaby AS returlapp til forsendelse, eller så refunderer Ohdearbaby AS Kjøpers fraktomkostninger ved å sende varen i retur. I motsatt fall, skal Kunden selv betale utgifter til transport, herunder våre fraktomkostninger til returnering av varen etter undersøkelse.

Husk at varen alltid skal sendes i forsvarlig emballasje og få en kvittering for frakten. Kjøper har selv ansvaret for pakken/varene inntil Ohdearbaby AS mottar den. Ta derfor vare på postkvitteringen inkl. opplysninger om fraktomkostninger samt evt. sporingsnummer.

Bemerk! Vi aksepterer ikke pakker som blir sendt pr postoppkrav.                                          

Ved forsinkelse må krav rettes selger innen rimelig tid etter at leveringstiden er kommet og varen ikke er levert.

Dersom varen er betalt med kredittkort, kan kjøperen også velge å reklamere og sende krav direkte til kredittyter (kredittkortselskapet).

Meldingen til selgeren eller kredittyter bør være skriftlig (e-post eller brev).

12. Kjøperens rettigheter ved forsinkelse                                                                         

Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og kreve erstatning fra selgeren.                                          

Oppfyllelse: Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, kan kjøperen fastholde kjøpet og sette en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse fra selgeren. Kjøperen kan likevel ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selgeren at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Faller vanskene bort innen rimelig tid, kan forbrukeren kreve oppfyllelse.                                                                                        

Heving: Kjøperen kan heve avtalen med selgeren dersom forsinkelsen er vesentlig eller hvis selgeren ikke leverer varen innen den tilleggsfristen for oppfyllelse som kjøperen har fastsatt. Kjøperen kan likevel ikke heve avtalen mens tilleggsfristen løper, med mindre selgeren har sagt at han eller hun ikke vil oppfylle innen fristen.                                                                   

Erstatning: Kjøperen kan videre kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av forsinkelsen fra selgerens side jf. forbrukerkjøpslovens § 24.                                              

Kjøperen må melde krav til selgeren ved reklamasjon jf. denne kontraktens punkt 11.

13. Kjøperens rettigheter ved mangel                                                                              

Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og erstatning fra selgeren.                                                                                                           

Retting eller omlevering: Dersom varen har en mangel, kan kjøperen kreve at selgeren retter mangelen eller omleverer tilsvarende vare. Selgeren kan motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.                  

Selgeren skal foreta rettingen eller omleveringen innen rimelig tid. Retting eller omlevering skal foretas uten kostnad for kjøperen, uten risiko for at kjøperen ikke får dekket sine utlegg og uten vesentlig ulempe for kjøperen. Selgeren kan ikke foreta mer enn to forsøk på retting eller omlevering for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere forsøk er rimelig.                                                                                                                        

Selv om kjøperen verken krever retting eller omlevering, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering, kan kjøperen ikke kreve prisavslag eller heving.                                                    

Prisavslag: Dersom mangelen ikke rettes eller omleveres, kan kjøperen kreve forholdsmessig prisavslag.                                                                                                                                  

Heving: I stedet for prisavslag kan kjøperen heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig.                     

Erstatning: Kjøperen kan også kreve erstatning for økonomisk tap han eller hun lider som følge av at varen har en mangel jf. forbrukerkjøpslovens § 33.                                                       

Kjøperen må melde krav til selgeren ved reklamasjon jf denne kontraktens punkt 11. Reglene om reklamasjon gjelder i tillegg til, og uavhengig av, reglene om angrerett og eventuelle garantier stilt av selger.

14. Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold                                                               Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt erstatning fra kjøperen. Selgeren kan også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og gebyr ved ikke- forskuddsbetalte uavhentede varer.                                                                                          

Oppfyllelse: Dersom kjøperen ikke betaler, kan selgeren fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen (oppfyllelse). Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet.                                                                           

Heving: Ved vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøper, kan selgeren heve avtalen. Selgeren kan likevel ikke heve etter at kjøpesummen er betalt.               

Selgeren kan også heve kjøpet dersom kjøperen ikke betaler innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse som selgeren har fastsatt. Selgeren kan likevel ikke heve mens tilleggsfristen løper, med mindre kjøperen har sagt at han eller hun ikke vil betale.                                                 

Erstatning: Selgeren kan kreve erstatning fra kjøperen for økonomisk tap han eller hun lider som følge av kontraktsbrudd fra kjøperens side jf. forbrukerkjøpslovens §46.                                  

Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr: Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selgeren kreve renter av kjøpesummen etter lov om renter ved forsinket betaling. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til inkasso, og kjøperen kan da bli holdt ansvarlig for gebyrer etter lov om inkassovirksomhet og annen inndrivning av forfalte pengekrav.                                                                                                     

Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer: Dersom kjøperen unnlater å hente ubetalte varer, kan selgeren belaste kjøper med frakt- og administrasjonsgebyr på kr 250. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere under 18 år.

15. Garanti                                                                                                                                

Garanti som gis av selgeren eller produsenten, gir kjøperen rettigheter i tillegg til de rettighetene kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i kjøperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etter punkt 12 og 13.

16. Personopplysninger                                                                                                            

Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Personopplysningene til kjøper under 18 år kan ikke innhentes med mindre selgeren har samtykke fra foreldre eller foresatte. Kjøperens personopplysninger skal kun utleveres til andre hvis det er nødvendig for at selgeren skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle.

Når du foretar et kjøp hos Ohdearbaby AS, ber vi om følgende data:

Navn

Adresse

Telefonnummer

Epost

Vi bruker utelukkende dine persondata for å kunne behandle din ordre.

Når vi bruker persondata i nettbutikken, gjør vi det med ditt samtykke, og all informasjon du gir oss, blir utelukkende brukt for å sikre best mulig kjøpsopplevelse. E-postadresser som vi har mottatt med ditt samtykke i forbindelse med utsendelse av Nyhetsbrev, blir på listen til du selv eventuelt ønsker å melde deg av eller ber oss gjøre det. All informasjon er fortrolig og behandles etter den gjeldende persondatalovgiving.

Vi benytter kun tredjepartssystemer for å analysere hvordan besøkende på vår nettside handler. Ohdearbaby AS samarbeider dessuten med Klarna, Vipps og Mailchimp.. Disse systemene bruker persondata på vegne av oss, og har ikke anledning til å gi noen informasjon videre.

Den ansvarlige person for persondata hos Ohdearbaby AS er daglig leder og eier.

Informasjon gitt til Ohdearbaby AS vil IKKE bli gitt eller solgt videre til noen tredjeparts aktører, og vi oppbevarer ingen sensitive persondata.

Du har til enhver tid rett til å få innsikt i de data vi har på deg, og også be om at den blir slettet (eller du kan alltid gjøre det selv nederst i nyhetsbrevene fra oss).

Selgeren kan kun innhente kjøperens personnummer dersom det er saklig behov for sikker identifisering og slik innhenting er nødvendig.

Hvis selgeren vil benytte kjøperens personopplysninger til andre formål, for eksempel til å sende kjøperen reklame eller informasjon ut over det som er nødvendig for å få gjennomført avtalen, må selgeren innhente kjøperens samtykke ved avtaleinngåelsen. Selgeren må gi kjøperen informasjon om hva personopplysningene skal brukes til og om hvem som skal bruke personopplysningene. Kjøperens samtykke må være frivillig og avgis ved en aktiv handling, for eksempel ved avkrysning eller påmelding.

Kjøperen skal enkelt kunne kontakte selgeren, for eksempel pr telefon eller e-post dersom han eller hun har spørsmål om selgerens bruk av personopplysninger eller hvis han eller hun ønsker at selgeren sletter eller endrer personopplysningene.

Reglene for personvern er utarbeidet etter den nye loven, GDPR, som trer i kraft 25.mai 2018.

Vi forbeholder oss retten til å endre våre betingelser. Foretar vi store endringer, vil vi gjøre oppmerksom på det i nettbutikken.

17. Cookies

Ohdearbaby AS benytter cookies med det formål å optimalisere nettbutikken og dens funksjonalitet, og dermed gjøre besøket så enkelt som mulig for Kjøperen. Kjøperen kan til enhver tid slette cookies fra sin datamaskin.

18. Konfliktløsning                                                                                                                    

Kjøp av varer på ohdearbaby.no er underlagt norsk lov. Enhver tvist avgjøres ordinære norske domstoler. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Kjøperen kan ta kontakt med Forbrukerrådet for å få bistand i en eventuell tvist med selger. Dersom minnelig løsning ikke oppnås etter megling i Forbrukerrådet, kan partene skriftlig begjære at Forbrukerrådet fremmer tvisten for Forbrukertvistutvalget. Vedtak av Forbrukertvistutvalget er rettskraftig fire uker etter forkynning. Før vedtaket er rettskraftig, kan partene, ved innsendelse av stevning til Forbrukertvistutvalget, bringe vedtaket inn for tingretten.

Om du har spørsmål om andre ting, ikke nøl med å ta kontakt med oss på:

post@ohdearbaby.no